WOLNA DROGA: PESA podbija Niemcy

Link Pesa

Pojazdy szynowe bydgoskiej PESY są już obecne na Ukrainie, w Moskwie, w Czechach, na Białorusi czy we Włoszech. Bydgoska firma jest gospodarczym potentatem. Jednym z najpotężniejszych graczy na rynku kolejowym i tramwajowym – pisze w najnowszym artykule dla portalu Wolna Droga Piotr Król.

Odnotowujemy z satysfakcją następny prestiżowy sukces PESY. Otóż brawurowo firma wtargnęła na rynek niemiecki; rynek trudny i chimeryczny. A jednak się udało. W dniu 3 czerwca Federalny Urząd Kolejnictwa wydał dokument homologacji dla pojazdu DMU Link wyprodukowanego przez PESA Bydgoszcz na zamówienie Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). To pierwszy w historii polskiego przemysłu pojazd kolejowy dopuszczony do ruchu w Niemczech i drugi, po austriackim Integralu z 1998 r., pociąg spalinowy wyprodukowany poza Niemcami, który otrzymał homologację umożliwiającą eksploatację w tym kraju. DMU Link mają w tej sytuacji dwie homologacje: polską i niemiecką, mają bowiem obsługiwać linię Berlin – Kostrzyn nad Odrą.

NEB zamówił w PESA pojazdy spalinowe w sierpniu 2013 roku. Obie firmy powołały wspólną – ponad 20-osobową – grupę projektową, która w partnerskiej, rzeczowej, a przy tym przyjaznej atmosferze, odbywała regularne, częste spotkania na wszystkich etapach realizacji kontraktu. W produkcji pojazdów brało udział blisko 100 pracowników PESA. Ich wspólny wysiłek doprowadził najpierw do zbudowania składów, a w listopadzie 2015 roku do zakończenia badań. W lutym 2016 roku dwa pierwsze DMU Link służyły w Basdorf k. Berlina do szkoleń maszynistów i personelu serwisowego (warsztatowego), a 19 maja zostały wstępnie odebrane przez NEB. Jednocześnie trwała procedura homologacji w EBA, która właśnie została uwieńczona powodzeniem. To, jak nadmieniłem powyżej, już kolejny rynek zdobyty przez polską firmę, będącą niekwestionowanym liderem europejskim przemysłu taboru szynowego.

DMU Link mają 142 miejsca siedzące, 2 miejsca dla wózków inwalidzkich oraz 12 stanowisk do przewożenia rowerów. Pociąg napędzany ekologicznymi silnikami MTU osiąga prędkość 140 km/h. Pojazdy Link są zaopatrzone w monitoring, klimatyzację, WC dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. To po prostu nowoczesny, funkcjonalny pociąg.

Na koniec zacytuję Prezesa zarządu PESY, jej niekwestionowanego lidera i twórcę sukcesów, Tomasza Zaboklickiego: – To dla nas ważny dzień w historii firmy. Nie tylko dlatego, że homologacja ostatecznie otwiera pojazdom PESA drogę na kolejny rynek zagraniczny – tym razem jeden z największych, bardzo wymagający rynek niemiecki. Jesteśmy oczywiście dumni, że to nasza firma jest jedną z pierwszych na świecie, która produkując poza Niemcami uzyskała dopuszczenie na tamtejsze tory, ale równie ważne jest potwierdzenie słuszności naszej koncepcji rozwoju. To świadomie obrana droga samodzielnego dochodzenia do celu; bez wchodzenia w konsorcja, bez korzystania z gotowego, cudzego know – how. To droga dłuższa, zapewne trudniejsza, często kosztowna, ale dająca producentowi z polskim kapitałem i z polską myślą techniczną bezcenne doświadczenia, a przede wszystkim trwałe kompetencje pozwalające konkurować ze światową czołówką nie doraźnie, „przy okazji”, lecz konsekwentnie i w długim horyzoncie.

Dlaczego taki obszerny tekst na temat sukcesu bydgoskiej PESY? Dlatego, iż jestem posłem z Bydgoszczy, członkiem sejmowej Komisji Infrastruktury i wraz z posłem Jerzym Polaczkiem wielokrotnie zabiegaliśmy o docenianie PESY na rynkach krajowych i zagranicznych. Tak więc sukces PESY jest w pewnym sensie także naszym (moim) sukcesem (patrz: „Przeciw wykluczeniu PESY” – „Wolna Droga” nr 10 z 20 maja 2016 r.).

Piotr Król, poseł na sejm RP

17 thoughts on “WOLNA DROGA: PESA podbija Niemcy

  1. Once I initially commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now every time a comment is added I get four emails with the identical comment. Is there any method you possibly can take away me from that service? Thanks!

  2. I do accept as true with all the concepts you have introduced for your post. They’re very convincing and can certainly work. Still, the posts are very short for newbies. May you please prolong them a bit from subsequent time? Thanks for the post.

  3. Nice read, I just passed this onto a colleague who was doing some research on that. And he just bought me lunch because I found it for him smile Therefore let me rephrase that: Thanks for lunch!

  4. Heya i am for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out much. I hope to give something back and help others like you aided me.

  5. I like this post, enjoyed this one regards for posting. „The universe is not hostile, nor yet is it unfriendly. It is simply indifferent.” by John Andrew Holmes.

  6. Hey very cool site!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I will bookmark your web site and take the feeds also…I’m happy to find numerous useful information here in the post, we need work out more strategies in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  7. Right now it appears like BlogEngine is the best blogging platform out there right now. (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

  8. I’ve been surfing online more than 4 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
    It is pretty worth enough for me. In my view, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the net will be much more useful than ever before.

  9. Have you ever considered publishing an ebook or guest authoring on other websites? I have a blog centered on the same information you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my viewers would appreciate your work. If you’re even remotely interested, feel free to shoot me an e-mail.

  10. Wonderful website you have here but I was wondering if you knew of any forums that cover the same topics talked about in this article? I’d really like to be a part of group where I can get responses from other knowledgeable individuals that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Many thanks!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>