WOLNA DROGA: PESA podbija Niemcy

Link Pesa

Pojazdy szynowe bydgoskiej PESY są już obecne na Ukrainie, w Moskwie, w Czechach, na Białorusi czy we Włoszech. Bydgoska firma jest gospodarczym potentatem. Jednym z najpotężniejszych graczy na rynku kolejowym i tramwajowym – pisze w najnowszym artykule dla portalu Wolna Droga Piotr Król.

Odnotowujemy z satysfakcją następny prestiżowy sukces PESY. Otóż brawurowo firma wtargnęła na rynek niemiecki; rynek trudny i chimeryczny. A jednak się udało. W dniu 3 czerwca Federalny Urząd Kolejnictwa wydał dokument homologacji dla pojazdu DMU Link wyprodukowanego przez PESA Bydgoszcz na zamówienie Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). To pierwszy w historii polskiego przemysłu pojazd kolejowy dopuszczony do ruchu w Niemczech i drugi, po austriackim Integralu z 1998 r., pociąg spalinowy wyprodukowany poza Niemcami, który otrzymał homologację umożliwiającą eksploatację w tym kraju. DMU Link mają w tej sytuacji dwie homologacje: polską i niemiecką, mają bowiem obsługiwać linię Berlin – Kostrzyn nad Odrą.

NEB zamówił w PESA pojazdy spalinowe w sierpniu 2013 roku. Obie firmy powołały wspólną – ponad 20-osobową – grupę projektową, która w partnerskiej, rzeczowej, a przy tym przyjaznej atmosferze, odbywała regularne, częste spotkania na wszystkich etapach realizacji kontraktu. W produkcji pojazdów brało udział blisko 100 pracowników PESA. Ich wspólny wysiłek doprowadził najpierw do zbudowania składów, a w listopadzie 2015 roku do zakończenia badań. W lutym 2016 roku dwa pierwsze DMU Link służyły w Basdorf k. Berlina do szkoleń maszynistów i personelu serwisowego (warsztatowego), a 19 maja zostały wstępnie odebrane przez NEB. Jednocześnie trwała procedura homologacji w EBA, która właśnie została uwieńczona powodzeniem. To, jak nadmieniłem powyżej, już kolejny rynek zdobyty przez polską firmę, będącą niekwestionowanym liderem europejskim przemysłu taboru szynowego.

DMU Link mają 142 miejsca siedzące, 2 miejsca dla wózków inwalidzkich oraz 12 stanowisk do przewożenia rowerów. Pociąg napędzany ekologicznymi silnikami MTU osiąga prędkość 140 km/h. Pojazdy Link są zaopatrzone w monitoring, klimatyzację, WC dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. To po prostu nowoczesny, funkcjonalny pociąg.

Na koniec zacytuję Prezesa zarządu PESY, jej niekwestionowanego lidera i twórcę sukcesów, Tomasza Zaboklickiego: – To dla nas ważny dzień w historii firmy. Nie tylko dlatego, że homologacja ostatecznie otwiera pojazdom PESA drogę na kolejny rynek zagraniczny – tym razem jeden z największych, bardzo wymagający rynek niemiecki. Jesteśmy oczywiście dumni, że to nasza firma jest jedną z pierwszych na świecie, która produkując poza Niemcami uzyskała dopuszczenie na tamtejsze tory, ale równie ważne jest potwierdzenie słuszności naszej koncepcji rozwoju. To świadomie obrana droga samodzielnego dochodzenia do celu; bez wchodzenia w konsorcja, bez korzystania z gotowego, cudzego know – how. To droga dłuższa, zapewne trudniejsza, często kosztowna, ale dająca producentowi z polskim kapitałem i z polską myślą techniczną bezcenne doświadczenia, a przede wszystkim trwałe kompetencje pozwalające konkurować ze światową czołówką nie doraźnie, „przy okazji”, lecz konsekwentnie i w długim horyzoncie.

Dlaczego taki obszerny tekst na temat sukcesu bydgoskiej PESY? Dlatego, iż jestem posłem z Bydgoszczy, członkiem sejmowej Komisji Infrastruktury i wraz z posłem Jerzym Polaczkiem wielokrotnie zabiegaliśmy o docenianie PESY na rynkach krajowych i zagranicznych. Tak więc sukces PESY jest w pewnym sensie także naszym (moim) sukcesem (patrz: „Przeciw wykluczeniu PESY” – „Wolna Droga” nr 10 z 20 maja 2016 r.).

Piotr Król, poseł na sejm RP

41 thoughts on “WOLNA DROGA: PESA podbija Niemcy

  1. To determine internal swelling is difficult enough, therefore, consequently, they influence the body for a long time, which threatens the normal fetus. Fluids are dangerous because they break blood circulation. Such situation leads to worsening feeding and the breath baby, formed hypoxia.
    Fighting such a pathology should be done with the help of correction feeding and special procedures so that fluid does not stay tissues. If expectant mother is resting, then under the feet preferably put a cushion or pillow to improve the blood circulation of tired legs. Prohibited long time to sit or stand, as this leads to stagnation in the body. It is recommended that the knee-elbow position several times a day in order to increase blood flow.
    pregnancyplus.info

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>