Piotr Król wysyła sprostowanie do „W Sieci”. Pisze o Poczcie Polskiej

Piotr Król

Pod koniec października na łamach czasopisma „W Sieci” ukazał się artykuł redaktor Marii Szurowskiej traktujący o sytuacji w Poczcie Polskiej. Piotr Król, poseł-elekt i wieloletni pracownik poczty, postanowił wystosować do redaktora naczelnego tygodnika Jacka Karnowskiego list z uwagami i sprostowaniami dotyczącymi zawartych w artykule treści. Poniżej prezentujemy go w całości wraz z załącznikami – pismami skierowanymi do prezydenta Andrzeja Dudy i kandydatki na premiera Beaty Szydło przez związki zawodowe funkcjonujące w strukturach Poczty Polskiej.

Bydgoszcz, 29.10.2015 r.

Szanowny Pan
Jacek Karnowski
Redaktor Naczelny tygodnika
W Sieci

Szanowny Panie Redaktorze,

uprzejmie proszę o przyjęcie moich uwag i publikację mojego listu do zamieszczonego w kierowanym przez Pana tygodniku, w numerze z dnia 26.10.2015 r., artykułu Pani redaktor Marii Szurowskiej zatytułowanego „ Wielki Comeback Poczty Polskiej”.

Przykro mi, że jestem zmuszony negować tezy głoszone na łamach podziwianego i z wielką chęcią czytanego przeze mnie pisma, jednak treść rzeczonego artykułu nie pozwala mi przejść wobec niego obojętnie. Tym bardziej że byłem długoletnim pracownikiem Poczty Polskiej i mam stały i żywy kontakt z wieloma pracownikami tej firmy. I to pracownicy Poczty Polskiej SA zwrócili mi uwagę na ten, nie tylko moim zdaniem, panegiryk ku czci obecnego prezesa zarządu PP SA.

Artykuł w wielu momentach nie zawiera prawdziwych informacji, w części operuje półprawdą, pomija wiele istotnych aspektów funkcjonowania tej ważnej dla gospodarki i społeczeństwa firmy. Gdyby został napisany przez pracowników działu PR, podległych prezesowi PP, nie byłbym zaskoczony. Jeżeli jednak podpisuje go dziennikarz specjalizujący się w sprawach gospodarczych i rynków finansowych, to oczekiwałbym zdecydowanie bardziej wyważonych ocen i sprawdzenia otrzymywanych informacji.

Przechodząc do treści artykułu pragnę przedstawić, co następuje:

  1. Cytat: „Z roku na rok Poczta coraz bardziej dewastowała budżet państwa, który permanentnie dopłacał do jej funkcjonowania. Sytuacja zmieniła się w 2011 r., kiedy pierwszy raz od dawna wyszła na plus”.

Cytat: „ W 2008 r. podatnicy dopłacili do pocztowego interesu 215 mln. zł, w 2009 r. -190 mln.zł”.

Oczywiste mijanie się z prawdą, co można było łatwo sprawdzić. Poczta Polska nigdy nie otrzymywała dotacji z budżetu państwa ani innej formy wsparcia choćby na rozwój – co było normalną praktyką w innych krajach UE.

Na przykład pomoc udzieloną przez rząd Niemiec dla Poczty Niemieckiej szacuje się na około 4-6 mld marek.

  1. Cytat: „Pukająca do drzwi dyrektywa unijna nakazująca uwolnienie sektora przesyłek, przez którą Poczta straciła 290 mln zł przychodów (kontrakt na obsługę sądów i prokuratur, które od stycznia 2014 r. obsługuje InPost)”.

Dyrektywa unijna nie spadła z zaskoczenia z nieba. Termin całkowitego uwolnienia rynku pocztowego był już dużo wcześniej znany. W momencie rozstrzygania przetargu na obsługę sądów Pan Jóźkowiak i jego ekipa zarządzali Pocztą już prawie 3 lata. Warto więc było postawić pytanie – jak PP była przygotowana do tego przetargu i dlaczego przegrała.

  1. Cytat: „To właśnie Jóźkowiak objął stery zarządu Poczty Polskiej w 2011 r. i od razu zaczął tam robić rewolucję – 159 mln zysku brutto w 2011 r., w 2012 r.- już 163 mln zł”.

Jeśli przywoływane wartości są czyjąkolwiek zasługą to z pewnością są zasługą poprzedników Pana Jóźkowiaka. Bo jego zarząd w tym czasie nic nowego nie zrobił, o czym można się przekonać, analizując dane finansowe. Ponadto, w artykule używa się danych dla tzw. Grupy Pocztowej, w której skład wchodziło wtedy 7 podmiotów z Bankiem Pocztowym włącznie, przypisując je Poczcie Polskiej.

Wynik brutto Poczty Polskiej za 2011 r. wyniósł – 158,8 mln zł, za 2012 – 110,9 mln zł, a za 2013 r. – 65,7 mln.zł.

Podobną manipulację stosowano wielokrotnie, wtedy gdy było to dla obecnych włodarzy PP wygodne.

  1. Cytat: „Zostały zamknięte nierentowne placówki, które przeniesiono do mniejszych, ale nowocześniejszych punktów obsługi”.

Aż ciśnie się na usta pytanie: Ile, jakich i gdzie zlokalizowanych placówek nierentownych zamknięto. Oraz – ile kosztowały te nowocześniejsze placówki i czy są rentowne. A także – ile ich powstało. To raczej nie jest niedopatrzenie, iż tych informacji brakuje. Szczególnie w kontekście kwoty wydanej przez PP na nowe logo i zmianę wizerunku urzędów.

  1. Cytat: „Do tego internetowa platforma Envelo, dzięki której…………………………….”.

Pani Redaktor nie zapytała, ile milionów złotych przez 3 lata istnienia spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe, zarządzająca platformą Envelo, pochłonęła pieniędzy z Poczty Polskiej w postaci dokapitalizowania. A także, czy ta spółka jest rentowna, a jej usługi przynoszą Poczcie Polskiej zysk. Zapewne nowy zarząd będzie miał ciekawy problem do rozwiązania.

  1. Cytat: „Plan odnosi sukces – PP obsługuje już co czwartą przesyłkę kurierską” oraz „W 2014 r. odnotowaliśmy rekordowy, 16 procentowy wzrost wolumenu nadanych przesyłek…”.

Pan Jóźkowiak w zależności od znajomości branży przez interlokutora używa sformułowań „rynek paczkowy” lub ”przesyłki kurierskie”. I wystarczy wejść na strony pism branżowych, aby dowiedzieć się, jak jest naprawdę na tych rynkach i jaka jest pozycja Poczty Polskiej. Szkoda, że redaktor zajmująca się rynkami finansowymi, bankowymi, pozwoliła się oczarować wolumenami, czyli ilościami sztuk. I nie zadała pytania o przychody w złotych oraz jak mają się te przychody do lat sprzed kadencji Pana Jóźkowiaka i jaką mają dynamikę.

  1. Cytat: „Tak też zrobił Jóźkowiak, stawiając w pocztowej sieci na rozwój Banku Pocztowego, który jest imponujący i bazuje na zupełnie podstawowych produktach”.

Pani redaktor nie zadała sobie pytania, czy Poczta Polska coś z tego „dealu” ma. Otóż nie. Nigdy jeszcze Bank Pocztowy swemu głównemu akcjonariuszowi nie wypłacił dywidendy. Ponadto jest powszechnie wiadome, że Bank Pocztowy mimo tego, że Pan Jóźkowiak i prawie wszyscy członkowie jego zarządu to bankowcy, nadal jest malutkim bankiem. A co do oparcia strategii rozwoju BP na usługach dla grupy największego ryzyka, uznani bankowcy nie wypowiadają się z zachwytem.

  1. Cytat: „Zarzadzanie tak naprawdę sprowadza się głównie do budowania relacji z ludźmi – uważa Jerzy Jóźkowiak”.

Tylko – z jakimi ludźmi. Przecież Pan Jóźkowiak publicznie mówił, że musi sprowadzić swoich ludzi, aby firma stanęła na nogi. Warto się zapytać, ilu tych ludzi sprowadził, na jakie stanowiska i z jakim wynagrodzeniem. I co o tym sądzą pozostali pracownicy. Podobnie jak i o to, jak zmieniła się struktura organizacyjna firmy i ile przybyło stanowisk dyrektorskich w centrali w ostatnich latach. Zachwyt Panem Prezesem Jóźkowiakiem Pani Redaktor chyba osłabnie, jeśli się dowie, że w maju tego roku Pan Jóźkowiak powołał specjalny zespół do szukania sposobów załatania ponad 300-milionowej luki finansowej. Jak też, że za czwarty kwartał tego roku premię otrzymają tylko listonosze i niektórzy pracownicy eksploatacji. Bo pieniędzy po prostu nie ma.

  1. Cytat: „Dlatego Poczta musi szukać dodatkowych przychodów. Wśród nich jest m.in. sprzedaż produktów finansowych i ubezpieczeniowych”.

Dokładnie to samo obiecywał Pan Jóźkowiak w 2011 roku. I ciągle powtarza…

Mógłbym rozwinąć jeszcze sporo wątków, omawianych zresztą na komisjach sejmowych, lecz mam wrażenie, że to wystarczająca doza wrażeń.

Niezwykle boli tysiące Pocztowców i mnie używanie wobec Poczty Polskiej sformułowania „skansen” w odniesieniu do PP, którą zastał Prezes Jóźkowiak.

Jest nam bardzo przykro, że to haniebne określenie znalazło się również w Państwa tygodniku.

Mogę tylko powiedzieć, że pracowałem w tym „skansenie” przez ponad 12 lat. I pamiętam ciężko pracujących ludzi i wiele pól biznesowej aktywności, na której się sprawdzali.

Ktoś mądry kiedyś powiedział, że dobrym PR-em nie zastąpi się dobrego zarządzania. I to powiedzenie moim zdaniem świetnie oddaje rzeczywistość Poczty Polskiej. Oby ta rzeczywistość, kiedy przyjdzie nowy zarząd PP, nie okazała się bardziej czarna niż można się domyślać.

Życząc wielu sukcesów i setek tysięcy lojalnych czytelników,

pozostaję z szacunkiem

Piotr Król

Poseł na Sejm RP


16 thoughts on “Piotr Król wysyła sprostowanie do „W Sieci”. Pisze o Poczcie Polskiej

  1. It’s actually a nice and helpful piece of information. I am satisfied that you just shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  2. It’s actually a nice and helpful piece of info.
    I’m happy that you simply shared this useful information with
    us. Please keep us up to date like this. Thank
    you for sharing.

  3. In these days of austerity in addition to relative stress about running into debt, some people balk contrary to the idea of having a credit card to make acquisition of merchandise or even pay for a trip, preferring, instead just to rely on the particular tried and also trusted way of making transaction – cash. However, if you possess the cash available to make the purchase completely, then, paradoxically, that is the best time for you to use the cards for several reasons.

  4. I’ve been absent for a while, but now I remember why I used to love this web site. Thanks, I will try and check back more frequently. How frequently you update your site?

  5. Thank you for sharing superb informations. Your web site is very cool. I’m impressed by the details that you have on this web site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found just the info I already searched everywhere and simply could not come across. What a great web site.

  6. can you take sildenafil with advil [url=http://www.viagrapid.com/]where to buy non prescription viagra[/url] something stronger than sildenafil

  7. I was suggested this website by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my problem. You’re incredible! Thanks!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>